För stora grabbar..

Nu, efter ca 10år av snack ska hon/han/den säljas.
En gång mitt hem, nu - förhoppningsvis - renoveringsbudget!

Byggår: 1895 på Karlskrona varv.
Båttyp: Ombyggd ångslup, numera fritidsfartyg.
Byggmaterial: Järn/stål
Största längd: 15,80 meter
Största bredd: 3,85 meter
Djupgående: 1,90 meter
Tonnage: 31 brutto ton.
Maskin: Volvo TAMD 70 C med Twindisk 3:1 backslag, ca 280 hkr.
Bränsleförbrukning: 7 liter per timme (!) vid 7 knop, maxfart ca 12 knop..
Bunker: Diesel - 600 liter
Vatten - 1.000 liter

Historik:
M/S Pelle är en militärbåt byggd 1895 på Karlskrona varv, då som ångslup och hette då Kungsholmen 2, senare omdöpt till Ångslup 1.
1928-29 gjordes en fullständig översyn av skrovet då två nya bottenplåtar samt två nya sidoplåtar sattes i. Båten försågs även med ny inredning med bl.a. korkmattor.
Ny maskin monterades. En 4 cylindrig Bolinder tändkula på 120 hk. Max farten ökade då från ca 6 knop till 10-11 knop. Däcket var vid denna tid av furu.
Namnet byttes igen, nu till Kungsholmen. Båten användes som regementschefens inspektionsbåt samt till en del övrig persontransport fram till 1950 då hon såldes till Magda Svenssons rederi i Norrköping.
Blev där omdöpt till Pelle och gick som vattenbunkerbåt till 1963 då hon såldes till privat ägo.
Lars Malmberg köpte henne 1983 och byggde den nuvarande överbyggnaden 1984/85. 1996 monterades ny maskin, Volvo TAMD 70 C med Twindisk 3:1 backslag. Jag köpte henne 2000.

Bilden nedan är från sensommaren 2010 när vi hade henne uppe.
Kranen bakom fartyget tar 4tim att etablera/avetablera. Den kommer med egen långtradare för motvikterna. 
När kranen är utfälld till max mäter den 91meter. 

DET är macho!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0